usjussi

Helsingin Musiikkitalon urut ja Lahden Sibeliustalon...

Muusikko, säveltäjä, kapellimestari Kaija Saariaho lahjoittti Helsingin musiikkitalon urkujen hankintaan miljoona euroa osana  perintönä saamastaan omaisuudesta - erinomaista !

---

Lahden Sibeliustalon urkujen hankintaprosessista ei kukaan puhu  mitään.

Se oli kuitenkin ensimmäinen uusien musiikkitalojen onnistunut urkuhankinta. Urkuihin hankittiin rahaa kahmalokaupalla ties mistä. Reksiviittaa myytiin ja jopa vanhoja urkujen pillejä. Mutta pääoma saatiin.

Raskalais-romanttiset urut siellä ovat.

Idea urkujen hankintaan oli Lahden Kansainväisten Urkuviikkojen johtalta edesmenneeltä Erkki Krohnilta, joka itsekin oli erinomainen urkuri..

Erkki kävi ideoineen paikassa kuin paikassa välillä lakki kourassa, mutta asian ymmärtäneet eivät lakkiin panneet ropoja, vaan suoraan tilille suuria summia investointiin. Erkki taisteli niin kaupungin virkamiehiä vastaa kuin myös itse Sibeliusataloakin vastaan saadakseen urut paikalleen.

Ja niin urut sinne saatiin Erkin johdolla ! Erkki soitti itse avajaisissa Sibeliuksen Entradan vaimonsa Minnan käännellessä nuotin lehtiä.

https://www.sibeliustalo.fi/sibeliustalo/urut

Kunnioituksella Erkki Krohnia kohtaan

Heikki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Urut ovat nykyään lähinnä arkkitehtootinen elementti. Syntesisaattorilla ja sopivalla PA-systeemillä saman voisi toteuttaa paljon halvemmalla. Ei tosin niin näyttävästi ja perinteitä kunnioittaen.

Frank Zappaa ei välttämättä pidetä 1900-luvun suurimpana säveltäjänä, enkä minäkään. Igor Stravinsky, Edgar Varèse ja Erik Satie ovat kovia nimiä mielestäni. Enkä vastustaisi esimerkiksi Charles Mingusin esille panoa. Zappa kuoli jo 1993 ja jossain hänen viimeisimmissä haastatteluissaan hän valitteli sitä, että vasta tuolloin pystyi tietotekniikan avulla säveltäjä tuottamaan kaikki haluamansa äänet tarvitsematta luottaa epäluotettaviin muusikoihin.

Myös Bach valitteli kuoropoikiensa heikkoa taitoa.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Raimo

Se on vain niin yksinkertaista, että synteettiset soittimet lajissa kuin lajissa hakevat oikeaa äänmaailmaansa alkustisista soittimista.

Urkupuolella aika hyvät ominaisuudet olivat sähköisellä täysjalkiolisella Hammond b3:lla jossa oli akustisesti pyörivä leslie. Myös VLM-urut.

Jazz- puolelella taas akustista bandia ei voita mikään ( esim. piano, kontrabasso, saksofoni ja rummut ).

Pitkä matka on sähköisillä "Tippavaaraan". Hyvä niillä on harjoitella kuulokkeilla vaikka kotonaan, mutta ...

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Linkkisi takaa löytyi lisätietoja niistä uruista. Niissä on jopa sadekone ja linnunlaulu. Ilmeisesti urkuja kehitetään edelleen. Syntetisaattorilla tarkoitin oikeastaan tietokonetta ja midi-soittimia sekä -laitteita. Itse en tiedä soittamisesta paljoakaan, mutta vilkaise kirjoitustani vuodelta 2013 Adrian-setä näyttää miten nykyaikaista sähkökitaraa soitetaan. Kyllä hänkin sanoo, että studiossa soittaa mieluummin alkuperäisillä soittimilla, mutta reilu kilon painoinen Parker Fly muuttuu napin painalluksella 24:ksi eri kitaraksi ja pysyy aina vireessä.

Sen olin jo unohtanut, että Adrian soitti torvisektion Graceland-levyn kappaleella You can call me Al. Kitaralla tietysti.

Akustiikastakin tiedän aika vähän, mutta käsittääkseni sähköisesti soittimen "virittäminen" tilan akustiikkaan sopivaksi olisi tehtävissä. Mekaanisen aika hankalaa.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Raimo

Ymmärrän "yskäsi".

Kaikki, mikä tukee soittamista on hienoa olipa akustinen tai muu.

Minä aloitin huuliharpusta, nokkahuilusta, kanteleesta, urkiharmoonista ja sittenmiten paiano ja pianohanuri. Siinä ohessa opetin jalkiourkuja F-musiikki yrityksessäni ja yritin pysyä perässä. Elektroniikka korvasi "pystypianot" totaalisesti ja niiden arvo on tänään muuta sata euroa. Mutta sen arvon menetyksestä huolimatta itse soittamien on se arvokkain välineestä riippumatta.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Tuo ensimmäinen ajatukseni lähti siitä, että kaikki lähtee säveltäjästä. Tietysti muusikotkin ovat tärkeitä tulkitsijoina. Die Kunst der Fuge on aina tulkittu, koska se on keskeneräinen eikä edes soittimia ole mainittu. Ja silti sitä parempaa ei ole.

Ja silti se, että säveltäjä voisi tehdä teoksensa ideasta toteutukseen ja esitykseen asti täydessä hallinnassa, on hieno. Erittäin hyvät muusikot voivat tietysti olla suurena apuna ja vaikka kertoa säveltäjälle, mikä on mahdollista. Tosin nykyään melkein kaikki, jonka voi kuvitella, on mahdollista.

Tietysti ne akustiset urut on hyvä olla perinnemusiikille. Tosin Die Kunst der Fuge kuulostaa tosi hyvältä saksofonikvarteton soittamana.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kyllä minäkin akustisten suurena ystävänä olen hieman luopio, koska myin pianoni pois muutettuani kerrostaloon. Sen korvasi Tampereen kirjasto Metsossa oleva harjoitusstudio Yamaha U3 pianoineen. Nyt pohdin ns. sähköpianon ostamista kotioloihin.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Minä olen kerran ollut yhtenä neljästä kantamassa luokanopettajan Westerlundia pari kerrosta ylös ja oli se tappavaa.

Joskus 15 vuotta sitten kuuntelin esitelmää, jossa pointtina oli, että läppäri, ulkoinen midi-äänikortti, midi-koskettimisto ja jotain ohjelmistoja on kaikki mitä tarvitaan tuottamaan mitä tahansa ääntä.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Itse asiaan, nuo Sibeliustalon urut, liittyivät vahvasti koko sen talon rakentamiseen, joka on aivan oma juttunsa, mutta erittäin mielenkiintoinen.
Kun päätös Lahden kaupunginvaltuustossa saatiin aikaan yhden äänen ratkaisseena, alkoi "rulla" pyörimään.

Ex- kaupunginjohtaja Kari Salmi voisi kertoa lisää projektin etenemisestä aina urkuihin saakka.

Rannassa oli erilaisia tapahtumia, joissa oli juontajana mm. edesmennyt toimittaja Erkki Toivanen. Ravintoloitsija Tapi Tolvanen tarjosi maailman maittavimmat herkut ihan rahalla.

Erkki Krohn vaikutti siihen, että yleensä uruille varattiin tila uudessa konserttitalossa. Osmo Vänskä Sinfonia Lahden kapellimestarina silloin toimi tiimissä ansiokkaasti.

Lahti on ollut musiikillisesti erittäin lahjakas kauan.

Toivotaan edelleen menestystä uusin voimin !

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Saariahohan ei ole mikään "perinnemusiikin säveltäjä". Hän on uransa alusta asti hyödyntänyt vahvasti uusinta tekniikkaa. Lahjoitus urkuhankintaan kertoo avarakatseisuudesta ja sen ymmärtämisestä, että akustisilla soittimilla on arvoa, jota ei voi kokonaan korvata uudemmalla tekniikalla.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tässä näyte itse asiasta: Suosittelen vahvasti kuuntelua, mutta menemistä myös itse paikan päälle. Lahden Kansaiväiset Urkuviikot elokuussa 2018.

https://www.youtube.com/watch?v=YdLK73xFhfI

http://www.lahtiorgan.fi/fi/Ohjelma.aspx

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset